Chaos, gekte, genieten!

19 mei 2015 - Ayutthaya, Thailand

Lieve allemaal, ik ben weer toe aan een nieuw reisverslag. Alweer zoveel mee gemaakt in deze korte tijd. En ik vind de reacties die ik krijg erg leuk om te horen/lezen!

Woensdag 13 mei: Bangkok
Op naar Bangkok, het was 6.30u en de taxi stond voor. Hij bracht ons precies op de goede plek zodat we meteen konden inchecken. Om 8.40u stegen we op, de vlucht was goed maar met aardig wat turbulentie.. om 10u kwamen we aan op het vliegveld in Bangkok en gingen opzoek naar een taxi. Uiteindelijk vonden we er een voor 600 bath, het was een hele reis om bij de auto te komen en de man was zo lief om allebei onze tassen op z'n rug te dragen. Ik vond hem niet helemaal goed wijs want dit hoefde uiteraard niet van ons. Toen we bij de auto kwamen bleek z'n zoontje van ongeveer 13/14 ons naar het hostel te brengen. De auto was bij ons niet door de APK gekomen aangezien er een aantal zaken kapot waren, zoals; richtingaanwijzer, kilometerteller, het lekte (het regende dus ook) en versnelling 4 was stuk. Al met al leek het ook nog alsof de auto zo uit elkaar kon vallen. Bij het hostel aangekomen konden we om 14u inchecken, op dat moment was het 12u en en het regende dus we hadden genoeg tijd om een lekkere wafels met aardbeien en ijs te bestellen! Na een uurtje kwam Gijs ons café in wandelen, wat leuk om hem na een lange tijd weer te zien! Na het inchecken zijn we met z'n drieën naar China Town gewandeld, vanuit daar zijn we met de boot via de Chao Phraya River naar Grand Palace geweest. Alleen zat het al dicht, veel bezienswaardigheden gaan rond 15.30/16u dicht. We hebben een tuktuk naar Khoa Son Road genomen, hier hebben we wat rondgekeken en gezeten. Het is een drukke straat met overal kraampjes, tentjes, cafés en hostels. In de avond een tuktuk genomen richting het hostel, de man zong en toen hij vroeg waar we vandaan kwamen begon hij over Amsterdam, je kon merken dat hij erg veel plezier had in z'n werk haha.

Donderdag 14 mei:
Deze ochtend hebben we onze reis weer een stukje verder uitgestippeld, we gaan morgen met de trein richting Sai Yok want we vinden allebei 3 dagen in Bangkok voldoende. Het is erg hectisch en best een chaos. In de middag zijn we te voet richting Grand Palace gelopen, het duurde alleen iets langer als verwacht en toen we daar aankwamen was het 15.28u. We hebben een heerlijk plekje in het park opgezocht en daarna een tuktuk naar het hostel genomen. In de avond zijn we naar een Skybar geweest, het 2 was een gigantisch gebouw en de lift bracht ons naar verdieping 64. Om de 5 meter stond iemand in pak of een chique jurk de je de weg wees en behoedde voor de opstapjes. We voelden ons erg underdresst met onze spijkerbroek, shirtje en gympen. Maar het was werkelijk prachtig. Zo hoog en je kon zover kijken! Het was zeker de moeite waard! Iets verderop zagen we een mc donalds zitten en hebben geproefd of de mc chicken hetzelfde smaakt als in Nederland, en dit was het geval!

Vrijdag 15 mei: naar Sai Yok
Vanochtend heerlijk ontbeten met brood en jam wat we bij de 7eleven(supermarkt) hebben gehaald, uitgecheckt en de tuktuk richting het treinstation genomen. Hier kwamen we rond 10.45 aan en de trein ging om 13.45, genoeg tijd om mijn verslag en avonturen bij te werken! In de trein maak je snel contacten zoals met Pahn, zij heeft ons haar nummer gegeven voor als er iets is en voor als we ooit nog een keer terug keren naar Thailand. De reis duurde in totaal 4 uur, meteen een taxi genomen want het was nog zo'n 45 km naar het resort. Hij kon het niet vinden en uiteindelijk kwamen we daar rond 19.30u aan. De medewerkers konden bijna tot geen Engels dus dit werd handen en voeten werk. We hadden die dag nog niet veel gegeten en hadden erge trek. Maar helaas konden we daar niks meer krijgen omdat ze tot 19u koken. Het lag helemaal afgelegen dus konden ook niet ergens wat gaan eten. Een heel ander contrast, dit hadden we niet verwacht dat we geen eten konden krijgen in Thailand.

Zaterdag 16 mei:
We kregen ons ontbijt bij het huisje. Daarna hebben we een verfrissende duik genomen in het zwembad en zijn een stuk gaan lopen richting het dorpje. Het was erg ver en het begon hard te regenen en te onweren, we loepen langs een huisje en een vrouwtje bood aan ons met de scooter terug te brengen! Jaja ook wij hebben nu met z'n drieën op een scooter gezeten wat hier heel normaal is haha. We konden nu gelukkig wel wat eten en kozen een gerecht van de kaart. Een half uur later kwam ze terug en wees naar de noodles op de kaart. Ze wees naar het weer, we begrepen hieruit dat ze het andere niet in huis hadden en nog moesten halen maar dit niet kon Door het slechte weer. Doordat het laagzeisoen is was het park uitgestorven, we vonden het allebei iets minder al helemaal toen we er achter kwamen waar de keutels op mn bed die ochtend vandaan kwamen. Het waren namelijk salamanders, slakken en mieren die ons vergezelden.

Zondag 17 mei: naar Kanchanaburi
Vandaag stonden we om 12.30u klaar bij de receptie in afwachting of we elkaar goed begrepen hadden. We hebben gisteravond namelijk besloten om een dag eerder richting Kanchanaburi te gaan. Zij zouden een taxi voor ons regelen, dat begreep ik er teminste uit. De man van het resort wou ons naar het station brengen, erg lief van hem. Eerst moesten er een aantal foto's gemaakt worden van ons met hem en zijn vrouw. Voordat we bij het station waren wou hij ons nog iets laten zien. Beautiful zei hij steeds, en dat was het inderdaad. We liepen over de death railway over de River Kwai. Bizar om te zien hoe dat in elkaar is gebouwd. Het uitzicht over de rivier was erg mooi. We liepen een grot in waar een enorme Boeddha stond, hier konden we bidden. Vanaf het station in kanchanaburi konden we lopend naar het hostel, ook hier was het erg rustig. Er was 1 andere backpacker en hij was toevallig ook nog Nederlands. In de avond hebben we wat gedronken en kwamen nog 7 andere backpackers tegen. Veel informatie uitgewisseld!

Maandag 18 mei:
Het ontbijt zat bij de prijs in, je zou dan verwachten dat je dan in het hostel kan ontbijten. Dit was niet het geval, het return van het hostel zat 1.5 km er vandaan. Maar voor ons hadden ze het ontbijt toch hier klaar gemaakt. Waarom geen idee maar het was prima! We hebben een scooter gehuurd wat we allebei best spannend vonden. Maar het was zeker de moeite waard. Je ziet zoveel meer en hoeft niet steeds vervoer te regelen, ook kan je gewoon van de route af als je tussendoor iets wilt zien. Onderweg werden we aangehouden voor rijbewijscontrole, natuurlijk had ik mn rijbewijs in het kluisjes zitten. Onder het mon, hebben we toch niet nodig. We moesten 200 bath betalen en daarna konden we zonder problemen onze weg vervolgen. Heel bizar Hoe dat allemaal gaat. We zijn naar Muang Sing geweest, een historical parc met ruïnes. Prachtig, ook vlogen overal kleine vlindertjes! Hier hebben we heerlijke noodles soep gegeten voor 30 bath. In de avond alleen een tosti gehad omdat we nog zo vol zaten haha.

Dinsdag 19 mei: met de bus naar Ayutthaya
Op dit moment zitten we in de bus naar Ayutthaya, het ritje duurt ongeveer 3u. De chauffeur heeft er niet veel zin in en rijd erg onbenullig, lang leve de reistabletjes. We komen ontzettend veel bemanden tegen op dit moment door de droogte en hitte. We zijn nu gearriveerd in ons hostel. Prima kamer voor ons tweetjes!

Liefs en tot snel

1. Henk:
    19 mei 2015
    Hoi Jolijn wat een mooie verhalen van wat jullie meemaken, fijn om te horen dat het tot nu toe erg leuk is , en dat jullie veel leuke mensen ontmoeten groetjes Henk
  2. Gerda:
    20 mei 2015
    hee jolijn wat een prachtige verhalen. en wat maken jullie zo veel mee zeg.Wat leuk en aardig van dat meisje om haar nr aan jullie te geven. ik wacht met smart op je volgende verhaal. heel veel plezier verder xxx
  3. Irma Bellers:
    20 mei 2015
    ha die Jolijn,leuk weer wat van jullie te horen! Geweldig wat jullie meemaken,al die vieze beesten,brrrr.Maar ii vind het een hele prestatie wat jullie allemaal meemaken in zo"n korte tijd.Super cool!!liefs en tot gauw weer.
  4. OmaG:
    21 mei 2015
    Julli zijn al aardig handig in het regelen van vervoer he.Nu voor ons nog even omrekenen van bath naar euroos.
  5. Astrid haan:
    28 mei 2015
    Tjo ik was een beetje achter met lezen , super wat jullie doen . JALOERS !