Weg uit de chaos van Phnom Penh

6 juni 2015 - Krong Preah Sihanouk, Cambodja

Alweer het 6e verhaal. Wat vliegt de tijd! Ondanks dat is het erg warm en kunnen de muggen niet van me afblijven..

Zaterdag 30 mei:
Vanochtend was ik om 6u alweer klaar wakker, ik ga er nooit aan wennen ben ik bang.. omdat het hier steeds 35 tot 40 graden is hebben we weinig zin om iets te ondernemen. Het is gewoon te heet! We hebben het daarom lekker rustig aan gedaan en zijn om 18u door een tuktuk naar de Dinnershow gebracht. Het was erg dichtbij en hebben besloten om de terug weg te lopen langs de verschillende marktjes die we op de heenweg zagen. Het was een lopend buffet, van alles wat. Erg lekker vond ik de noodles met een lekker sausje! De show vond ik zelf iets minder, het was leuk om gezien te hebben maar ik hoef er niet nog een keer heen. Vrouwen en mannen in kostuums beelden met handen en gebaren een verhaal uit, dit ging onwijs langzaam. Nadien gezellig gesjokt langs de night market onderweg!

Zondag 31 mei: Phnom Penh
om 7.30u stond het kusje klaar om ons naar Phnom Penh te brengen. De rit duurde ongeveer 5 uur over een onverharde rood/gele zandweg. Wat erg mooie plaatjes opleverde. We zaten in een busje met alleen maar locals waarbij om de haverklap een telefoon afging en ze weer een half uur luidruchtig aan het bellen waren. Volgens mij waren wij de enigen die niet hebben gebeld onderweg. We reden door gehuchtjes waar mensen levensgrote buddha beelden maakten met de hand uit een grote steen, ook zag je bij veel huizen 2 of 3 graven liggen. Veel huizen hadden ernaast een grote kuil waar al het afval in werd gedumpt. Het zag er erg rommelig uit! Aangekomen in het hostel hebben we de film van de killingfields gezien, deze plek met heftige gebeurtenisen gaan we een deze dagen bezoeken.

Maandag 1 juni:
Vandaag een heerlijk luier dagje. We zijn richting een shopping center gelopen maar daar hadden we ons toch echt iets anders bij voorgesteld. Namelijk winkels, hier stonden alleen maar kraampjes net als op een Night Market. In de avond hebben we op een rooftop wat gegeten en keken uit over het water en een parkje met fanatieke mensen die in deze hitte aan het sporten waren.

Dinsdag 2 juni:
in de ochtend zijn we met de tuktuk naar de killingfields gereden, het was 15 km van ons hostel en met de tuktuk duurde dat wel even. Wat was deze rondleiding heftig. We kregen een koptelefoon op met Nederlandse vertaling zodat we alles goed tot in het detail begrepen. Ik kan niet goed beschrijven hoe en wat, daarvoor moet je het zelf gezien hebben. Na deze heftige ochtend zijn we richting de gevangenis gegaan, daar werd uitleg gegeven en met verschillende borden met teksten en foto's en de objecten waarmee ze gemarteld werden aan de muur werd alweer snel duidelijk wat een afschuwelijke tijd het is geweest.. buiten zat een man die dit alles wat wij vandaag gezien hadden heeft overleefd! Wat een kei, hij vertelde hoe hij het had ervaren en had daarbij een kleine glimlach op z'n gezicht. Hij was zo vrolijk dat je je niet kunt voorstellen wat hij allemaal heeft meegemaakt!

Woensdag 3 juni:
Vandaag hebben we niks gedaan haha!

Donderdag 4 juni:
Vandaag wederom niet veel uitgespookt haha, het is erg warm en als je je net fris hebt gemaakt kun je weer opnieuw beginnen..... We hebben een paar boodschapjes gedaan en in de avond even richting de Night market gelopen, dit viel ons wat tegen en zijn gauw weer terug gegaan!

Vrijdag 5 juni: Sihanoukville
om 10u werden we opgepikt om naar Sihanoukville te gaan. In totaal hebben we er 2u over gedaan om Phnom Penh uit te komen, wat een drukte en chaos. Dus ook het totale ritje duurde iets langer als gepland. Aangekomen in Sihanoukville stormden er tientallen tuktuk chauffeurs op ons af. Ze keken zelfs stiekem mee op mijn telefoon om te kijken waar we naartoe moesten om zo snel mogelijk te zeggend dat ze wisten waar het was. Super brutaal! Uiteindelijk een chauffeur gekozen die iets minder opdringerig was. Na bult op, bult af kwamen we aan bij het hostel. We hadden 3 soorten verkoelende waaiers op onze kamer, 2 ervan waren kapot. Ik denk dat als nummer 3 het begeeft ze nummer 4 ernaast zetten haha.

Zaterdag 6 juni:
We hadden gezien dat er een vieuwpoint was en hebben een tuktuk aangehouden om ons daar naartoe te brengen, lopend was dit niet te doen. Na een lange tocht langs locals, aapjes en monikken kwamen we aan bij het hoogste punt. Hier stond ook een tempel waar een aantal monikken leven! Het uitzicht was mooi maar niet te vergelijken met dat van Koh Phi Phi. Onderweg was onze chauffeur net een gids, hij stopte bij dingen en vertelde daarover. Zo ook bij de bierbrouwerij Angkor. Had had er veel lol aan en wij daardoor ook! We hadden alleen steeds het gevoel dat we de tuktuk moesten duwen, hij kwam erg langzaam vooruit en maakte rare geluiden. Nadien heeft hij ons naar een marktje gebracht en toen naar het hostel!

Tot snel lieve mensen!

1. Kitty:
    6 juni 2015
    Hoi lieve Jolijn,

Wat zul je moe zijn. Van de hitte en de jeuk. Maar wat maak je ongeloofelijk veel mee. Leuk om zo jullie belevenissen te volgen.
    Lieverd geniet er met volle teugen van.
    Je Tante
  2. Irma Bellers:
    7 juni 2015
    dag lieve meiden,wat een verhalen weer.Ik kan me goed voorstellen dat je erg moe bent jolijn,die hitte is best wel vermoeiend vooral als je veel wilt zien en doen in dit land.maar ondanks dat ben je toch echt een kanjer!! en dat met al die beesten die het op je hebben gemunt.Ik vind het een hele prestatie wat jullie doen daar,geweldig.Ik wacht al weer op de volgende verhalen.Veel plezier en doe voorzichtig.
    groetjes Irma